ANALISIS MANFAAT PEMBANGUNAN AKSES JALAN TERUSAN DEWI SARTIKA - TERMINAL TAMBULI DI KABUPATEN SIGI
Abstract
One of the efforts to overcome the density of traffic flow and to facilitate the accessibility of the community in fulfillingthe needs in Sigi District, the government of Sigi Regency will add and improve the function of the road network, one ofthem is Canal Road Access Development of Dewi Sartika and Tambuli Sigi Terminal Jln. Lando - Jln. Tambuli. Thepurpose of this research is to analyze the condition of traffic movement characteristic and to know the amount of roaddevelopment benefit including Vehicle Operational Cost Saving (BOK), travel time value and increase of land price.Theresearch method used Indonesian Road Capacity Manual (MKJI), Pacific Consultan International (PCI) and economicanalysis of transportation by comparing project costs with project benefits to obtain NPV, BCR, and EIRR.The result ofthe research shows that the traffic performance of the existing condition is obtained by the value of Degree of Saturation(DS) for Jln. Dewi Sartika = 0.29, Jln. Karajalembah 1 = 0.36, Jln. Karajalembah 2 = 0.48, Jln. Old Master = 0.58, Jln.Lando = 0.24, Jln Tambuli = 0.29 and Jln. Lasoso = 0.33. Traffic performance of existing condition for all segments isstill good enough because DS value <0.75. The result of economic feasibility analysis for Development of Canal RoadAccess Dewi Sartika - Tambuli Sigi Terminal Design 1 and Widening Segment Jln. Lando - Jln. Tambuli with interestrate of 10%, 12%, 15% and 20% obtained NPV value > 0, BCR> 1 and EIRR Value = 42.02%. Economic feasibilityanalysis for the construction of Canal Road Access Dewi Sartika - Tambuli Sigi Terminal Design 2 and Widening ofJln. Lando - Jln. Tambuli with interest rate of 10%, 12%, 15% and 20% obtained NPV Value> 0, BCR > 1 and EIRRValue = 30.74%.References
Ahlandi, Saleh, S. M. dan Isya M, 2014, Evaluasi Manfaat Pembangunan Jalan Paya Tumpi - Paya Ilang Kota Takengon
Kabupaten Aceh Tengah, Jurnal Teknik Sipil. Pascasarjana Universitas Syiah Kuala. Banda Aceh.
Aprianoor, MA, 2008, Analisis Kebutuhan Dan Kelayakan Ekonomi Pembangunan Jalan Arteri Alternatif Di Kota
Kandangan. Tesis. Pascasarjana Universitas Diponegoro. Semarang.
Dewi, A.A.A., Suthanaya, PA. dan Wedagama, MP, 2013, Analisis Kelayakan Finansial Pembangunan Jalan tol Benoa -
Bandara - Nusa Dua . Jurnal Spektran. Pascasarjana Universitas Udayana. Denpasar.
Departemen Pekerjaan Umum. 1997. Manual Kapasitas Jalan Indonesia (MKJI). Direktorat Jenderal Bina Marga.
Jakarta.
Departemen Pekerjaan Umum, 2005, Pedoman Perhitungan Biaya Operasi Kendaraan. Puslitbang Prasarana
Transportasi. Jakarta.
Departemen Pekerjaan Umum, 2005, Pedoman Pra Studi Kelayakan Proyek Jalan dan Jembatan. Puslitabang Prasarana
Transportasi. Jakarta.
Departemen Pekerjaan Umum, 2005, Pedoman Studi Kelayakan Proyek Jalan dan Jembatan. Puslitabang Prasarana
Transportasi. Jakarta.
Jaya, I.K., Saleh, S. M. dan Isya M, 2014, Kajian Manfaat Pembangunan Jalan Alternatif Mendale - SP. Kraft
Kabupaten Aceh Tengah. Jurnal Teknik Sipil. Pascasarjana Universitas Syiah Kuala. Banda Aceh.
BPS Kabupaten Sigi, 2016, Kabupaten Sigi Dalam Angka.
Mangitung, D.M, 2013, Ekonomi Rekayasa. Penerbit ANDI. Yogyakarta.
Noverman, Adihardjo, R.B. dan Utomo, C, 2006, Pemilihan Alternatif Peningkatan Jalan Kuala Kapuas Menuju
Lungkuh Layang Ditinjau Dari Aspek Teknis Dan Ekonomis. Prosiding Seminar Nasional Manajemen Teknologi III.
Program Studi MMT – ITS. Surabaya.
Suryaningsih, I. G. A, 2010, Kajian Ekonomi Relokasi Jalan dan Jembatan Pada Ruas Jalan Tabanan - Antosari. Tesis.
Program Pascasarjana Universitas Udayana. Denpasar.
Tamin, OZ, 2008, Perencanaan Pemodelan dan Rekayasa transportasi. Penerbit ITB. Bandung.
Utami, S, 2009, Analisa Kelayakan Jalan Payangan - Petang - Baturiti Bali. Jurnal. Neutron, Vol.9 No.1.
Zubir, Saleh, S. M. dan Anggraini R, 2015, Evaluasi Kebutuhan, Manfaat dan Kelayakan Ekonomi Pembangunan Jalan
Alternatif Di Kota Idi Aceh Timur. Jurnal Teknik SIpil. Pascasarjana Universitas Syiah Kuala. Banda Aceh.